Soms worden zonnepanelen en elektrische auto’s als ‘vervuilers van het netwerk’ neergezet. Het netwerk zou de piekbelasting van zonnestroom productie niet aan kunnen. Het netwerk zou de piekbelasting van elektrische auto’s die tegelijk opgeladen willen worden niet aankunnen. We zouden voor miljoenen en miljoenen de netwerken in de woonwijken moeten gaan verzwaren om dit probleem te ondervangen.
Vandaag duiken we in een veel elegantere oplossing voor dit probleem: De slimme laadpaal. Dit is een laadpaal die de auto kan op- én ontladen om zo het netwerk te stabiliseren. Er wordt volop mee geëxperimenteerd, bijvoorbeeld in de Utrechtse wijk Lombok en bij de Johan Cruijff ArenA. Een internationaal onderzoeksrapport noemt de slimme laadpaal zelfs dé grote doorbraak die het energiesysteem in staat zal stellen om grote hoeveelheden zonne- en windenergie op te nemen.
Kan het echt zo belangrijk worden? Even wat kentallen. Een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar 3650 kWh aan stroom, ofwel 10 kWh per dag. De toekomstige elektrische auto’s hebben een batterij met een capaciteit van zeker 100 kWh. Dit betekent dat een huishouden ruim een week kan leven op een volle auto-batterij! Andersom bekeken betekent dit ook dat er overdag maar enkele auto’s in een wijk op de oprit hoeven te blijven staan om de zonnestroom opwek van die wijk op te kunnen slaan.
Om inzichtelijk te maken wat een slimme laadpaal kan betekenen heb ik hieronder drie elektriciteitsprofielen gesimuleerd:
- Het grijze profiel betreft de wijk van het verleden, zonder zonnepanelen en zonder elektrische auto’s. Het hobbelt wat op en neer met een piekverbruik van minder dan 1 kW per huishouden.
- Het roodbruine profiel betreft het horror-scenario van de toekomst: Ongecontroleerde zonnestroom productie overdag en elektrische auto’s die allemaal tegelijk ’s avonds volgeladen willen worden. De pieken liggen nu op 5 kW. Help! Het netwerk moet 5x zo groot worden!
- Het groene profiel betreft het droomscenario van de toekomst: Zonnepanelen, elektrische auto’s en slimme laadpalen. Je ziet dat dit scenario het woord ‘piekbelasting’ helemaal niet meer voorkomt! In plaats daarvan is er continu een zeer betrouwbare productie van minder dan 1 kW. Het huidige netwerk blijkt nu wel degelijk sterk genoeg om alle zonne-energie opwek en al het verbruik van de elektrische auto’s te kunnen faciliteren!
Wat kunnen we hier nu van leren? Het lijkt verstandig om het stimuleren van elektrische auto’s hand-in-hand te laten gaan met het inzetten op slimme laadpalen. Uitsluitend elektrische auto’s vanaf 2030? Dat is een geweldig idee! Maar dan wel graag tegelijk met een ontmoedigingsbeleid voor de ‘domme’ laadpaal en een stimuleringsbeleid voor de ‘slimme’ laadpaal!